Tuesday, August 24, 2010

Membuang dan Membunuh???

Sejak akhir-akhir ini negara yang kita cintai, Malaysia sering dikejutkan dengan ledakan kelahiran anak luar nikah dan kes pembuangan bayi. Di dada-dada akhbar sering memaparkan berita tentang kes pembuangan bayi. Bayi yang tidak berdosa itu dibuang dan dibunuh oleh golongan ‘manusia’ yang tidak bertanggungjawab. Namun persoalannya disini, adakah kita juga tergolong dalam golongan ‘membuang dan membunuh’???

Sebenarnya, apa yang ingin penulis bincangkan disini adalah bukan mengenai pembuangan mahupun pembunuhan bayi, tetapi membuang dan membunuh yang penulis maksudkan adalah mengenai masa iaitu ‘membuang dan membunuh masa’. Apakah yang dimaksudkan dengan membuang dan membunuh masa?

Cuba kita muhasabah kembali diri kita, adakah kita tergolong dalam kes ‘membuang dan membunuh masa’? Dalam kehidupan seharian kita, kita telah diberi masa selama 24jam sehari oleh Allah SWT di muka bumi ini, namun sebanyak manakah kita mensyukuri nikmat kurnian Allah ini? Sejauh mana kita gunakan masa dengan sebaiknya untuk beribadah kepada Allah? Mari kita lihat, dalam beribadah kepada Allah, contohnya solat, kita solat lima waktu sehari semalam. Jika satu waktu kita mengambil masa 5 minit untuk solat, cuba kita darabkan masa 5 minit itu dengan 5 waktu, jawapannya??? Adakah cukup waktu itu untuk mengucapkan rasa syukur kita kepada Allah???

Mahasiswa contohnya, suka menghabiskan masanya dengan perkara yang tidak berfaedah dalam erti kata lain, membuang masa begitu sahaja. Dunia mahasiswa hari ini adalah dunia ‘facebook’, chating (yahoo messenger), melayari internet, lepak sambil berbual-bual kosong dan sebagainya. Cuba kita lihat sejauh manakah aktiviti yang kita lakukan itu memberi manfaat kepada kita dalam mengingati serta mendekatkan diri kita kepada Allah? Penulis rasa, anda semua mampu menjawabnya…

Di bulan yang mula ini juga, bulan Ramadhan, sejauh mana kita memanfaatkan masa sebulan berpuasa ini dengan sebaik-baiknya? Kita tahu bahawa bulan puasa ini adalah bulan ganjaran pahala yang diberikan Allah kepada hamba-hambanya, namun sejauh mana dan sebanyak mana kita merebut serta mengutip ganjaran pahala itu? Adakah kita terus membuang dan membunuh masa kita begitu sahaja??? Bagi mereka yang menyedari akan kelebihan bulan puasa ini, mereka berlumba-lumba melakukan amal ibadat dengan merajinkan diri ke masjid untuk sama-sama solat berjemaah, mendengar tazkirah ramadhan, bertadarus, berusrah dan sebaigainya.

Selepas Ramadhan macam mana?

Tetapi persoalan yang penulis ingin timbulkan disini, adakah ia hanya berlaku di bulan ramadhan sahaja? Adakah selepas sebulan berpuasa, kita akan kembali kepada ‘membuang dan membunuh’ masa? Jadi, fikir-fikirkanlah…manfaatkan masa yang ada dengan sebaiknya kerana masa adalah kehidupan atau usia seseorang. Membuang masa bererti menyia-nyiakan kehidupan, membunuh usia dan mendedahkan diri kepada kerugian, kegagalan dan kebinasaan.

No comments:

Post a Comment