Tuesday, August 24, 2010

Fobia dengan FPI???!

Ha, fobia??? Kenapa jadi begitu? Salah siapa? Hmmm itulah persoalan yang bermain difikiran penulis… Kenapa Fakulti Pengajian Islam? Fakulti lain tidak ke? Penulis percaya, mungkin sahabat-sahabat tertanya-tanya, kenapa dengan mahasiswa Fakulti pengajian Islam? Mereka lakukan kesalahan apa? Sebenarnya apa yang penulis ingin bincangkan disini adalah berkaitan dengan apa yang diberitahu oleh sahabat dari Fakulti Sains Sosial dan Kemanusian (FSSK) berkaitan bahawa mereka berasa ‘fobia’ serta ‘takut’ untuk melalui kawasan disekitar Fakulti Pengajian Islam (FPI) kerana menganggap pelajar FPI memandang rendah atau ‘enteng’ kepada mereka mungkin disebabkan mereka tidak ‘bertudung labuh’ dan ‘menutup aurat dengan sempurna’ atau tidak ‘bersongkok atau berkopiah’. Bukan itu sahaja, ada juga sahabat-sahabat dari falkulti lain selain FSSK juga mengatakan bahawa pelajar FPI ini bermuka 'masam', boleh penulis katakana bermuka ‘ketat’, tidak mahu dan susah untuk senyum mahupun memberi salam.

Persoalannya, salah siapa???

Suka penulis katakan bahawa penulis akui apa yang dikatakan oleh sahabat-sahabat dari fakulti lain terhadap pelajar FPI mungkin ada betulnya. Memang tidak disanggah lagi kerana ini merupakan pandangan sahabat-sahabat yang melihat dan berhadapan dengannya. Apa sahaja yang dikatakan oleh sahabat-sahabat dari fakulti lain itu sekurang-kurangnya memberi kesedaran kepada kita di FPI dan sebagai mahasiswa di Fakulti Pengajian Islam, kita hendaklah menerima apa sahaja ‘kritikan’ yang diberi kepada kita. Jadikanlah ia sebagai muhasabah diri. Tetatpi apa yang penulis ingin katakan, tidak semua pelajar FPI bersikap sedemikian (pandang enteng, muka masam dan susah bagi salam serta susah senyum), ada juga dikalangan pelajar FPI murah senyuman dan salam walupun kuantitinya masih lagi agak kecil.

Muhasabah diri dengan 2 ‘S’

Senyum dan salam, memang senang untuk diukirkan dan diungkapkan kerana tidak memerlukan apa-apa modal mahupun wang ringgit tetapi ia tetap susah untuk dilaksanakan. Bukan sahaja pelajar Fakulti Pengajian Islam malah sesiapa sahaja tidak kira dari fakulti mana sekali pun, keadaannya sama sahaja. Kenapa harus menghukum atau meletakkan pelajar pengajian Islam susah memberi salam dan mengukir senyuman? Adakah mereka di Fakulti Pengajian Islam adalah orang yang dipandang? Jadi, jika mereka susah untuk memberi salam dan mengukir senyuman, kenapa tidak anda mulakan dahulu? Memberi salam dan mengukir senyuman merupakan biji benih bagi pohon dakwah yang kita sia-siakan begitu sahaja, amat rugi sekali…

Rasulullah s.a.w sendiri menyuruh kita sebagai seorang muslim supaya memberi salam kepada sesiapa sahaja samada kepada mereka yang kita kenal ataupun kita tidak kenal. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: “Kamu tidak dapat memasuki Surga kecuali bila kamu beriman. Imanmu belumlah lengkap sehingga kamu berkasih-sayang satu sama lain. Maukah kuberitahukan kepadamu sesuatu yang jika kamu kerjakan, kamu akan menanamkan dan memperkuat kasih-sayang diantara kamu sekalian? Tebarkanlah ucapan salam satu sama lain, baik kepada yang kamu kenal mahupun yang belum kamu kenal.” (Muslim)

Jadi, sama-samalah kita bermuhasabah, sejauh manakah terbangnya salam yang kita sampaikan dan sebanyak manakah senyuman yang kita ukirkan… kepada sahabat-sahabat terutamanya di Fakulti Pengajian Islam, mulakan harimu dengan 2 ‘S’ iaitu ‘salam dan senyum’ kerana anda adalah orang yang dipandang dan terpandang, hilangkan fobia sahabat-sahabat dari fakulti pengajian lain. Perelokan dan perbaikilah diri ke arah yang lebih baik... Jika kita tidak mampu memberi salam, ukirlah senyuman kerana senyuman itu sedekah serta boleh merapatkan ukhuwah kita sesama Islam. Dari penulis, senyum-senyumlah selalu dan Assalamualaikum…(^_^)

No comments:

Post a Comment